Keep it simple! Sådan holder du din videoproduktion på et forståeligt abstraktionsniveau
Som fagperson har man ofte en tendens til at snakke om det, man har en dyb interesse for, i et dybere lag, end det luftlag, vi gennem historiefortælling og videoproduktion ønsker at kommunikere i.
Vi møder rigtig mange dedikerede og – i ordets mest positive forstand – nørdede mennesker. Mennesker, der virkelig har en passion for det, de laver. Mennesker, der arbejder med teknologier og områder, der til tider kan være en anelse udfordrende at forstå og kommunikere, hvis man er udenforstående. Som fagperson har man ofte en tendens til at snakke om det, man har en dyb interesse for, i et dybere lag, end det luftlag, vi gennem historiefortælling og videoproduktion ønsker at kommunikere i.
Gennem årene har vi efterhånden lært, at vi så tidligt som muligt i vores arbejde med at konceptualisere og udarbejde en grundfortælling for den videoproduktion, vi skal udføre, er nødt til at skære hele italesættelsen ind til benet. Det gør vi dog først og fremmest ved at tage højde for målgruppen og deres forståelsesramme. Her kan man eksempelvis spørge sig selv:
- Kommunikerer vi til ligesindede som eksempelvis andre tekniske fagpersoner?
- Kommunikerer vi til den generelle omverden og interessenter i al almindelighed?
- Kommunikerer vi til forretningspersoner og beslutningstagere i ledelseslag?
Oftest vil tekniske specifikationer, fagdybde, specifikation af ekspertise og teknologiske uddybninger være sekundære i forhold til den generelle value proposition, som vi ønsker at nå målgruppen med. Hvis målgruppen vil gå mere i dybden kan de altid få deres behov stillet gennem yderligere dialog og indsigtsarbejde. Hvis vi skal bruge en analogi, kan man sige, at vi skal se en video mere som en forret end som et hovedmåltid. Og nej, det er ikke altid nemt. Når man er sulten har man også ofte lyst til at spise sig mæt i forretten, ikk’? Nå, nok med dårlige analogier for nu.
Hvordan sørger man så for at holde kommunikationen i det øvre luftlag? Ja, det er nemlig den udfordrende del. Man kan jo starte med at stille sig selv spørgsmålene:
- Hvorfor “redder” vi verden, med det vi laver?
- Hvordan “redder” vi verden, med det, vi laver?
Forestil dig, at du på en let forståelig måde skal forklare et barn, hvad det er, du laver? Eller tante Olga, som du sidder ved siden af til konfirmationsfesten? Det er nemlig en færdighed, som skal trænes, hvis man vil lærer at kommunikere forståeligt til udenforstående, der ikke arbejder i den samme verden, som man selv gør. En færdighed, der er vigtig at have, hvis man gerne vil kommunikere personligt i gennem en videoproduktion.