Videoproduktion og rekruttering: Sådan hjalp vi advokatfirmaet Kirk Larsen & Ascanius med at producere film, der kan tiltrække nye medarbejdere
Advokatbranchen har et ry. Et ry, der lyder, at man som advokat skal prioritere arbejde før alt andet. Dette ry er efterhånden en fordom, der ikke længere holder stik.
I de seneste år har rekruttering fyldt rigtig meget i mange af de videoproduktioner, vi udfører. Der er nemlig akut mangel på kvalificeret arbejdskraft. Samtidig oplever mange virksomheder også, at præmisserne for, hvordan man tiltrækker – især – yngre medarbejdere til sig, har udviklet sig. De fleste virksomheder er simpelthen nødt til at tilbyde arbejdsforhold og rammer, som både nuværende og fremtidig arbejdskraft kan se sig selv i. Men hvis omverdenen ikke ved, hvad man som virksomhed har at tilbyde, så er man nødt til at fortælle historien. Det vidste advokatfirmaet Kirk Larsen & Ascanius – og derfor valgte de at komme til os, da de skulle have produceret en film, der kunne kommunikere deres fortælling over for fremtidige medarbejdere.
Advokatbranchen har et ry. Et ry, der lyder, at man som advokat skal prioritere arbejde før alt andet. Dette ry er efterhånden en fordom, der ikke længere holder stik. Det er stadigvæk et job, der involverer meget ansvar og kræver, at man er engageret og dygtig. Men det er også meget mere end det. De fleste medarbejdere vil gerne leve et liv, hvor alle facetter af tilværelsen hænger sammen. Hvor man både kan gøre karriere og være sammen med familien og dyrke sin fritid. Hvor man lever et liv der tager højde for det hele menneske, og hvor både privat- og arbejdsliv hænger sammen og trives. Et liv, hvor man nyder at gå på arbejde og nyder at komme hjem. Denne fortælling var udgangspunktet i vores arbejde med at producere en rekrutteringsfilm for Kirk Larsen & Ascanius.
Vi blev tidligt i videoproduktionen enige om, at vi skulle finde den rette fortællermæssige balance mellem at have fokus på den enkeltes muligheder og ønsker – men også samtidig kommunikere, at der også er en forventning om, at man som ansat hos Kirk Larsen & Ascanius bidrager til en professionel, seriøs og dygtig advokatvirksomhed. Her gjorde vi brug af virksomhedens værdisæt og fokuspunkter for, hvordan man ønsker at drive forretning. Og hvordan man ønsker, at medarbejderne bidrager til at drive en professionel forretning.
Efter at have defineret den røde tråd og overordnede tone of voice for filmen, gik vi i gang med at udarbejde manuskript, storyboard og optagelsesplaner. Hver eneste optagelser til filmen var planlagt og beskrevet på forhånd, så vi vidste, at vi fulgte den produktionsplan, der var lagt. Her var planlægning en stor del af det samlede arbejde. At få de ca. 50 medvirkendes advokaters kalendere til at gå op i en højere enhed, krævede en vis mængde forarbejde.
Vi valgte til denne videoproduktion at køre et organisk og stilrent visuelt udtryk – uden at blive for kliniske. Vi ønskede også at bibeholde en let og til tider uformel og omgængelig atmosfære i filmen. En atmosfære, som fremtidige medarbejder skulle kunne se sig selv være en del af. Et spørgsmål, som vi stillede os selv i forbindelse med samtlige beslutninger under videoproduktionen, var: ”Får jeg lyst til at blive advokat hos Kirk Larsen & Ascanius, når jeg ser det her?”.
En helt central del af filmen er de sekvenser, hvor forskellige medarbejdere kigger med et let smil ind i kameraet. At have disse sekvenser med i filmen, var et kreativt valg, der skulle udtrykke og skabe en samhørighed mellem kommende kollegaer og målgruppen for filmen. Øjenkontakte og imødekommenheden, der ligger i disse sekvenser, skaber en unik og personlig følelse, der gerne skulle have en positiv effekt på filmens modtagere. Ligeledes var det en vigtig præmis, at vi til samtlige af filmens scener havde et mangfoldigt persongalleri, der både repræsenterer kollegaerne hos Kirk Larsen & Ascanius, og samtidig appellerer til et bredt udsnit af kommende medarbejdere.
Både FORMAT og Kirk Larsen & Ascanius er stolte og glade for den video, der er produceret. Og vi har en klar forventning og ambition om, at filmen kan bidrage til Kirk Larsen & Ascanius’ rekrutteringsmuligheder.