Den tydelige tendens i 2021

En tydelig tendens i det herrens år 2021 har vist sig. En tendens, der ved nærmere refleksion er helt naturlig, når man tager en tur op i helikopteren og perspektivere tingene fra oven.

Der er (naturligvis) tale om den direkte kamera-præsentation. Vi kommer her med et bud på, hvorfor denne tendens boomer netop nu, og hvordan man kan lære at forbedre sin præsentation.

Videoproduktionerne i 2021 har budt på et velkendt fænomen. En ældgammel teknik – frygtet af mange og elsket at få -, der ofte har en positiv og troværdig effekt, uanset om man mestrer teknikken eller ej.

Vi oplever for tiden en stor åbenhed og efterspørgsel efter at lave ydelses- og produktpræsentationer, hvor repræsentanter for virksomhederne stiller sig op, kigger modtageren direkte i øjnene, og på personlig og troværdig facon, henvender sig direkte til forbrugeren/kunden/patienten/klienten.

Vi kan roligt sige, at det er de færreste, der glæder sig til at stille sig op foran et kamera, få smækket lys i ansigtet og en mikrofon knappet på skjorten, for så herefter at begynde at komme med en overbevisende præsentation. Mange af de mennesker, vi har haft foran kameraet sammenligner følelsen med at skulle til eksamen, og at være ude af sin comfort-zone.

 

Derfor er den direkte præsentation populær

Så hvorfor er denne præsentationsform så populær lige nu? For det første handler det om personliggørelse og troværdighed. Der er ingen tvivl om, at en personliggørelse af enhver virksomhed er en god ting. Det skaber både troværdighed og oprigtighed. Det er en generel tendens i virksomhedernes kommunikation og marketing, at man får sat ansigter på virksomhedernes ydelser, hvad end disse ydelser beror på menneskelig interaktion eller salget af fysiske genstande. For det andet er mange af os blevet genkendelige med stilarten gennem egne eller andres sociale medier. Vi bevæger os altså i en medie-kultur, hvor dét at stille sig frem på kamera er blevet en helt naturlig kommunikationsform – både personligt og professionelt. Tidligere var det helt naturligt og forventligt, at de øverste led i en virksomhed stillede sig frem på kamera, men vi ser også tydeligt, at mange medarbejdere også finder vej til at stå foran et kamera.

 

To gode råd til at forbedre sin præsentationsteknik

Vi har forsøgt at finde gennemgående elementer for, hvad der kan skabe den bedste præsentation på kamera, og vi kan konstatere, at der er to
gennemgribende faktorer, der spiller ind, når der skal præsenteres foran kameraet:

• Personlighed: Er du ubekvem ved situationen? Har du allerede på forhånd besluttet dig for, at det er svært at præsentere, og at det i bund og grund bliver en træls oplevelse? Mindsettet er en vigtig faktor. Hvis du er utryg ved situationen, så tag oplevelsen som en udfordring, se det sjovt ved situationen og forsøg lad være med at tænke over, hvordan du forestiller dig, at du vil blive opfattet.
• Øvelse gør mester: Øv din præsentation igen og igen og igen og igen og…. igen! Jo mere du har øvet din præsentation, jo mere selvsikker er du, og jo mere overbevisende og naturlig vil din præsentation være. Jo mere øvet du er, jo bedre vil din overbevisning og kropsprog være. Der er en tydelig sammenhæng mellem repetition og output.

Andre råd kunne være: Træk vejret dybt (gennem næsen), drik en tår vand, aktivér dit kropssprog, gør situationen uformel og acceptér, at det muligvis tager lidt tid, før præsentationen sidder i skabet.

 

Bare rolig – du behøves ikke være nyhedsvært!

Det vigtigste i en video-præsentation er, at du er dig selv. Det er bedre at være sig selv på en naturlig facon, selvom man måske er en anelse usikker, end at være unaturlig og robot-agtig i sin præsentation. Ja, man kan ofte godt høre, hvis en præsentation er en smule nervøs, men det er ikke sådan, at kunderne løber skrigende bort, fordi man ikke kører Obama-stilen fra start til slut. Det er lidt ligesom at høre sin egen stemme for første gang. Man skal være overbevisende – men det er ikke én selv man skal overbevise.

Se eksempler på videoer med direkte præsentationer: