Hvordan redder I verden?

Virksomheder er som mennesker: I sin grundstruktur forbløffende ens, men yderst forskelligartet i sin individuelle selvstændighed.

– ”Hvordan redder I verden?”
– ”Jeg ved nu ikke, om man kan sige, at vi ligefrem redder verden..”
– ”Det er selvfølgelig en forenklet fortolkning, men hvis du nu skulle sætte nogle ord på, hvorfor I overhovedet berettigelse her i verden…”

Ovenstående dialog er ikke grebet ud af den blå luft. Den kunne minde meget om en samtale, jeg ofte har, når jeg har en indledende dialog med en virksomhed.

”Hvordan redder I verden?” er for de fleste virksomheder et overdrevent spørgsmål at skulle svare på. Omend en anelse simplificeret og firkantet, så besidder spørgsmålet dog alligevel en evne til at få folk til kort og kontant at komme med et meget konkret statement, som man kan arbejde videre ud fra, når man skal finde frem til, hvordan virksomheden fortæller sin kernehistorie – uanset hvilket medium eller talerør kernehistorien fortælles fra.

For det hele starter nemlig med eksistensberettigelsen: Hvorfor er I her overhovedet? Underforstået: Hvordan. Redder. I. Verden?

Nuvel, der findes nuancer. De fleste (nonprofit-)organisationer kan med rette sige, at deres handlinger (produkter/ydelser) og eksistensberettigelse i sin grund-essens netop er at gøre verden til et bedre sted; Læger uden grænser, Dansk Flytningehjælp, Børns Vilkår osv. Til organisationer som disse er spørgsmålet ikke så firkantet endda. Men for mange virksomheder er det et spørgsmål, der tvinger dem til at barbere det overflødige fedt fra.

Grunden til, at jeg ofte stiller spørgsmålet er, at mange virksomheder i bund og grund siger de samme to ting, når man beder dem sætte ord på, hvad de ønsker at fortælle omverdenen:

1: Vi er dygtige til det, vi laver (produkt og kvalitet – til gavn for kunder)
2: Vi er et godt sted at arbejde (trivsel og miljø – til gavn for (fremtidige) medarbejder)
Men hvordan graver vi et spadestik – eller syv – dybere?

Ikke misforstå mig. De to skitserede aspekter skal og bør være centrale hjørnesten i enhver virksomheds evne til at eksistere. Kunderne og kollegaerne er forhåbentlig relativt glade, ellers er det svært at drive forretning. Men hvordan fortæller og viser vi det? Læs: HVORDAN redder vi verden? Først når dette spørgsmålet er besvaret, er det reelt set interessant at kigge på, hvad vi ønsker at fortælle. Det handler egentlig bare om mindset – og om at vende tingene lidt på hovedet. At zoome ind på det, der er essentielt og individuelt, og tage udgangspunkt fra netop dette sted.

Hvis man ønsker at skille sig ud på markedspladsen er man nødt at sætte tingene lidt på spisen, før man kan kigge på det, der er lige til højrebenet. Ellers har man ikke et udgangspunkt for at skille sig ud. Det er ikke kvantefysik eller raketvidenskab, men det handler om først og fremmest at nå ind til det, der synliggører DNA’et og eksistensen. Så kan vi sparke borden i mål med højrepoten bagefter.

Og hvordan er det så relevant i en videoproduktion? Som film- og videoproducent er det vores arbejde af spotte de unikke aspekter, der løfter en virksomheds historie fra at fortælle det, som alle de andre også fortæller, til at fortælle det, der gør virksomheden individuel og særpræget.

Virksomheder er som mennesker: I sin grundstruktur forbløffende ens, men yderst forskelligartet i sin individuelle selvstændighed. Det er en fin kunst for virksomheder at finde frem til essensen af det, der gør dem anderledes end ”de andre” – og ofte skal den jo også fortælles i en video eller på andre gennem andre medieformer efterfølgende.
Du kan jo starte med at stille spørgsmålet allerede nu: ”Hvordan redder vi verden?” – og så tager vi den der fra.

Epilog:
Hvis spørgsmålet: ”Hvordan redder I verden?” bliver for ekstremt eller karikeret for dig, så prøv i stede denne mere moderate variant: ”Hvordan redder I jeres kunder og kollegaers verden?”

Mads Jørgensen
Ejer, FORMAT