Sådan hjalp vi med at fortælle historien om plast som en del af en bæredygtig fremtid

Letbek Plast kom til os med et behov for at fortælle deres historie. En virksomhedshistorie med potentiale til at positionere og differentiere Letbek fra dets konkurrenter – og med et mål om at formidle historien om plast som et bæredygtigt og innovativt materiale til gavn for hele samfundet.

Letbek Plast er en virksomhed, der producerer plastprodukter. Det har de gjort i 50 år, og siden begyndelsen har devisen lydt: “Hvorfor smide noget ud, når man kan genbruge det?”. Et unikt mindset, der har gjort Letbek til en first mover i branchen, og som det foretrukne alternativt for kunder, der skal bruge produkter med et bæredygtigt og cirkulært fokus.

Men historiefortællingen var udpræget intern, og havde brug for at blive fortalt til omverdenen. Og netop hér kom behovet for film- og videoproduktion ind i billedet. Letbek havde nemlig en levende tilgang til fortællingen der betød, at den skulle visualiseres, fortælles og kommunikeres gennem video og film. Altså gennem levende billeder. Det var vigtigt for Letbek, at historien blev fortalt troværdigt og oprigtigt, og her blev video- og filmproduktion et centralt omdrejningspunkt.

Vi har været vidt omkring med kameraet og foretage videooptagelser. Fra Fritz Hansens hovedkontor på Sjælland til Letbeks produktion nord for Varde. Planlægning og storyboard blev udviklet til samtlige film, og det store arbejde med konceptudvikling, pre-produktion og planlægning gik i op i en højere enhed med videooptagelserne udført på de forskellige lokationer. Således blev mange timers råmateriale optaget og filmet – klar til postproduktion og redigering.

I samarbejde med Letbeks direktør og en ekstern kommunikationskonsulent, var vi med inde over hele konceptudviklingen. Vi valgte, at vi ville rundt om hele den cirkulære fødekæde i Letbek – fra udvikling og produktion til produkternes anvendelighed i sidste ende. Det kom der 7 kapitler ud af, fordelt på hver sin film. Herudover producerede vi over 20 små, korte film til sociale medier med udgangspunkt i de timevis af interviewmateriale, der ikke blev brugt til kapitelfilmene.

Det gjorde vi for at få mest muligt ud af de allerede udførte videooptagelse. I sidste ende har filmene været med til at understrege og positionere Letbek som central spiller i hele bæredygtighedsagendaen, og ligeledes skabe bevidsthed hos nuværende og fremtidige kunder om, hvor de får innovative plastløsninger i verdensklasse. Filmene har således været med til at skabe awareness på et politisk såvel som samfundsmæssigt plan.

Samtlige kapitler fra videoproduktionen for Letbek kan ses i en samlet video via dette link: